Saturday, January 27, 2018

Какви су одјеци изложбе о Јасеновцу у УН

rts.rs

Какви су одјеци изложбе о Јасеновцу у УН

RTS, Radio televizija Srbije, Radio Television of Serbia

3-4 minutes


У седишту УН, архивски документи, аутентични предмети, документарни филм, фотографије, књиге – подсећају на српске, јеврејске, ромске жртве.

32095059

Припремили Милица Пујкиловић и дописници РТС-а

http://www.rts.rs/upload/storyBoxFileData/2018/01/27/11296924/dan-secanja-270118.mp4

У Савезу јеврејских општина Србије кажу да међународној јавности није довољно познато шта се догађало у систему јасеновачких логора, где је десетине хиљада људи оставило своје животе.

"Треба знати у вези са системом јасеновачких логора да су они познати по изузетној суровости. На светском нивоу треба да буде познато како су убијане и зверски мучене жртве. Да ли зграда УН – мислим да је свако место добро где ће се казати и говорити о месту патње као што је био систем јасеновачких логора", истиче Роберт Сабадош, председник Савеза јеврејских општина Србије.

"Јасеновац – право на незаборав" у чворишту дипломатских односа право је место да се пробуди пажња светске јавности, сматрају историчари.

"Веома је тешко квантификовати ефекат ове изложбе. Ако имамо да су вредности антифашизма и даље дубоко уткане у систем међународних односа, потенцирање наше улоге у антифашистичкој борби и страдање наших народа на један примерен и културан начин свакако може допринети развоју наших међународних односа", сматра историчар Немања Старовић из фондације "Београдски стратешки дијалог".

Мач са две оштрице 

Да дипломатске активности увек имају две оштрице потврђује захтев Хрватске да се уклони поставка о Јасеновцу. Осим што званичном Загребу смета истицање броја настрадалих, спорно је и како изложба представља Алојзија Степинца.

"Мислим да су људи који су о томе одлучивали морали и те како да размисле, јер ради се о УН, ради се о партнеру Израелу, односно јеврејским организацијама које су саучесник у томе и, наравно, може се очекивати одређена реакција не само Хрватске него и Ватикана. Оно што би било лоше, то је да реакција Ватикана изазове реакцију неких других земаља, јер ипак католичка црква има јак утицај у низу земаља у свету", каже професор Факултета политичких наука Иво Висковић, бивши амбасадор Србије у Немачкој.

Ипак, дипломате подсећају да је на маневар Хрватске интервенисао генерални секретар УН.

"УН се труде да буду неутралне колико је то могуће, али не можете о таквим стварима никада гарантовати стопостотну неутралност. Они налазе разлог зашто је то тако. Овде је врло јасан разлог обележавање дана Холокауста. Нама је стало до тога да се зна нешто о ономе што сматрамо да је затајено, да није јавности познато", рекао је Висковић.

А изложба на Ист Риверу није прва која је изазвала дипломатске трзавице на релацији Србија–Хрватска. Пре три године изложба у Мадриду подстакла је расправу о томе чији је Тесла.

 

Гидеон Грајф: Свијет подучавамо о ужасу Јасеновца

glassrpske.com

Гидеон Грајф за Глас Српске: Свијет подучавамо о ужасу Јасеновца

7-9 minutes


27.01.2018 12:04 | Сандра Кљајић

Јасеновац је био мјесто за мучење и брутално убијање и покушај да буде описан другачије је злочин, каже главни историчар израелског Института за образовање, документовање и истраживање холокауста "Шем олам" и Удружења за образовне пројекте о холокаусту у Мајамију Гидеон Грајф.

На то је указао и на предавању о теми "Јасеновац - Аушвиц Балкана" у сједишту Уједињених нација у Њујорку гдје је отворена и изложба "Јасеновац - право на незаборав" чији је директор.

* ГЛАС: Ваш став је да је данас најважније добити "рат" против ревизионизма. Какве опасности може да донесе прекрајање историје?

ГРАЈФ: Када је ријеч о заштити културе сјећања на заједничко страдање у Јасеновцу и НДХ, данашње генерације су суочене са појавом изразитог неоусташтва и имају дужност и моралну обавезу да бране достојанство наших заједничких жртава и да се заједнички боре свим ресурсима да се геноцид и холокауст на овим просторима Балкана никада не понови. И Срби и Јевреји и антифашистичке организације били су принуђени да бојкотују државну церемонију обиљежавања годишњице Јасеновца у Хрватској због подизања срамне табле са натписом "За дом спремни". Борба против ревизионизма је важна, јер ревидирање, односно поновно писање историје значи искривљење онога што се заиста десило, а то је злочин и неправда, нарочито за жртве злочина који је почињен током Другог свјетског рата. Морамо бити вјерни историјским чињеницама да не бисмо направили неправду према хиљадама мучених, понижених и убијених Јевреја, Срба и осталих. То је и наша морална обавеза. У животу се морамо борити против сваке врсте злочина, па тако и тенденције да се поново испише историја, да се чињенице мијењају или минимизирају. То је питање морала, културе сјећања и историје каква се заиста десила, а не оне засноване на измишљеним или лажним чињеницама.

* ГЛАС: Може ли покушај смањења обима злочина на крају довести до тога да они у потпуности буду негирани?

ГРАЈФ: Нажалост, да. Покушаји да се умањи обим злочина или да се они минимизирају могу на крају довести до ситуације у којој се злочини потпуно негирају. Они који их негирају или који их оповргавају били би веома срећни да дође до такве ситуације.

* ГЛАС: Поједини званичници Хрватске континуирано настоје да логор смрти Јасеновац представе као радни логор. Како то коментаришете?

ГРАЈФ: Исто као у случају Аушвица. Постоји толико много свједочења преживјелих и других поузданих извора, који доказују да Јасеновац није био радни логор. Било је то мјесто за мучење и брутално убијање стотина хиљада Срба, Јевреја, Рома и других људи. Био је то логор за истребљење и то је права дефиниција тог мјеста. Било који покушај да се оно опише као нешто друго је сам по себи злочин. Понављам, Јасеновац није био радни логор, био је то логор за истребљење, а по звјерствима је био бруталнији и од Аушвица.

* ГЛАС: Како гледате на намјеру Католичке цркве у Хрватској да надбискуп из времена НДХ Алојзије Степинац буде проглашен за свеца?

ГРАЈФ: Хрватима који су подржавали усташе и креирање тако окрутног режима, као што је бискуп Степинац, не смије се одавати поштовање. Он је подржавао злочиначки режим који је починио ужасне злочине и зашто му онда треба одати признање? Он није био херој и није био особа којој треба одавати било какво поштовање. Ни њему нити свим његовим колегама које су дијелиле симпатије према усташком режиму. Степинац никада не може бити светац. Идеја о његовој канонизацији сама по себи је злочин, а људи који би да га канонизују су злочинци.

* ГЛАС: У Уједињеним нацијама је отворена изложба о Јасеновцу међународне експертске групе историчара на чијем сте челу. Колико је важно да се у свијету чује истина о Јасеновцу?

ГРАЈФ: Изложба о Јасеновцу је искорак да се покаже свијету шта је он заиста био. Невјероватно и фрустрирајуће је да данас многи образовани људи никада нису чули за Јасеновац. Зато ова изложба представља искорак да подучимо свијет о томе да је постојало тако ужасно мјесто. То је образовни покушај да се рашири знање о Јасеновцу. Поносан сам што сам дио групе која се бори за истину и за историјску тачност и аутентичност.

* ГЛАС: На којим пројектима тренутно радите?

ГРАЈФ: Припремам и сакупљам грађу за нову књигу "Јасеновац - Аушвиц Балкана", а пишем још једну књигу о Аушвицу и књигу о кампу за истребљење Мајданек. Свакодневно сам посвећен холокаусту. То је за мене најважније.

* ГЛАС: На основу Ваше књиге "Плакали су без суза… свједочење јеврејских Зондеркомандоса у Аушвицу" снимљен је филм "Шаулов син" који је 2016. године освојио "Оскара" као најбољи страни филм.

ГРАЈФ: Мађарским "Оскаром" награђен је филм Ласла Немеша "Шаулов син" снимљен на основу моје књиге "Плакали су без суза" која садржи интерјвуе са посљедњим преживјелим такозваним Зондеркомандосима из логора Аушвиц Биркенау. Веома сам задовољан и испуњен чињеницом да ће због филма, базираног на мојој књизи, милиони људи знати ко су били Зондеркомандоси и о паклу на земљи званом Аушвиц. У принципу сам присталица сваког покушаја да се масама покаже шта је холокауст, чак и ако је у питању холивудски филм. Морамо направити неке компромисе јер холивудски филм мора бити комерцијалан, а "Шаулов син" је изузетан филм који је базиран на историјским чињеницама и пружа веома аутентичну слику Аушвица. Немеш је направио одличан филм. Срећан сам што сам могао са својим истражиоцима да допринесем овом подухвату. Увијек ме питају да ли подржавам холивудске филмове о холокаусту и мој одговор је да, али под условом да приказују историјску слику и да не искривљују историју.

* ГЛАС: На тој књизи радили сте 13 година. Каква су Ваша искуства и који су били највећи изазови?

ГРАЈФ: Рад је дуго трајао док сам обавио све интервјуе. Рад на било којој теми која се тиче холокауста је тежак и изискује доста енергије. Али то је мала цијена у поређењу са потребом и важношћу документовања историје холокауста. Био сам срећан, ако се може тако рећи, да сам успио да интервјуишем свих 31 преживјелог Зондеркомандоса, Јевреја које су Нијемци приморали да раде унутар највеће фабрике смрти Аушвиц. Тиме што сам их интервјуисао сачувао сам њихову причу за вјечност. Да нисам то урадио, њиховом смрћу и прича би умрла са њима. Забиљежио сам њихове приче и објавио их и то је мој поклон документацији о холокаусту и такозваном коначном рјешењу. Цијена коју сам лично платио није важна.

"Рат сјећања"

* ГЛАС: На челу сте међународне експертске групе историчара ГХ7-стоп ревизионизму. Шта су њене наредне активности?

ГРАЈФ: Основни циљ ГХ7 је да се бори против сваког покушаја искривљења историје, како Јасеновца тако и Другог свјетског рата. Групу чини седам историчара из САД, Израела, Њемачке, Италије, Норвешке, Србије и РС који се повремено састају и инвестирају своје знање у борбу против покушаја оповргавања, ревизије или искривљења историје. "Рат сјећања" који водимо је веома компликован и фрустрирајући, али вјерујем да ћемо на крају побиједити.